“Romeva: 68 diputados bastan para la independencia. No. Ni 130. Para
someter y destruir a España debes estar dispuesto a matar y morir ¿Lo estás?” Tweet de l’opinador
espanyolista Hermann Tertsch a Romeva, cap de llista de Junts pel Sí, després
de la seva conferència a Madrid Font:
ElPlural
De tant sentir els opinadors
nacionalistes (espanyols) parlar de la fractura de Catalunya, potser ens ha
passat per alt que la veritable fractura que s’està produint no és en la
societat catalana, sinó en el si de l’espanyola. En això, les dades disponibles
no enganyen. És fàcil comprovar que la societat catalana no s’està esquinçant. Al
contrari, totes les enquestes constaten que segueix essent un contínuum nacional
entre aquells que senten únicament catalans i aquells —poquets, tot s’ha de
dir—que es declaren només espanyols. Entre els dos pols continua havent-hi un
gruix importantíssim de persones amb adscripció catalana i espanyola simultània, amb més o menys decantament
cap a una banda segons el cas. Aquest paisatge, fill de l’encaix progressiu de
les successives immigracions hispàniques en una societat receptora força
mestissa, no s’ha transformat pas de sobte en un bloc de catalans vs. espanyols,
i res no fa pensar que això hagi d’esdevenir-se de manera imminent. En aquest
sentit íntim de vinculació nacional, la societat catalana no s’està fracturant
en absolut. De fet, si l’independentisme ha avançat aquests darrers anys és
perquè ha anat seduint un bon nombre de persones que se senten emocionalment
espanyoles i catalanes i que estan fins al capdamunt de les atzagaiades mesetàries. Un independentisme instrumental que en bona mesura impedeix
les fractures que pronosticava —o hauríem de dir que les anhelava?— el senyor
José maria Aznar.
Ara bé, posats a parlar de
fractures, estem segurs que no se n’està produint cap en el si de la societat espanyola?
És possible que m’equivoqui, perquè en realitat jutjo des de la distància
mental i emocional una societat, l’espanyola, complexa i en el fons ben
allunyada de la catalana, però diria que si més no en l’opinió publicada sí que
es detecten nombrosos indicis de dues fractura de caire emocional que van fent
cada vegada més irreversibles les conseqüències del procés sobiranista.
La primera de les fractures —que més aviat sembla l’aflorament
d’una falla preexistent mai suturada— és el que es detecta entre la intel·lectualitat
espanyola i els seus iguals catalans. El
procés d’emancipació nacional català està posant de relleu que la distància cognitiva
i afectiva entre els intel·lectuals de matriu castellana i els de matriu
catalana era molt més àmplia del que uns i altres estaven disposats a admetre
fins fa poc, i fa palès que allà on semblava haver-hi col·leguisme i
fraternitat en realitat hi havia un món de discrepàncies que tothom mirava de
no trepitjar per mor dels interessos mutus, però que, posats a parlar clar, són
difícils d’amagar. En aquest sentit, constatar l’excepcionalitat de veus com
les de Palinuro en el panorama
espanyol fa encara més clamorosa la manca de complicitat envers el dret a
decidir entre els seus compatriotes, i permeten comprendre que les paraules de
Santos Juliá i Antonio Elorza contra Josep Fontana no són més que l’enèsima
demostració que la distància emocional que fins ara passava desapercebuda està
esdevenint impossible d’amagar. La tensió, per dir-ho així, està tibant les
costures d’un vestit, l’espanyol, que més que cosit sembla que només estava embastat.
De tota manera, diria que l’aflorament
de les costures entre hispanocastellans i catalans no és la principal fractura
que s’està produint en la societat espanyola com a resultat del Procés Català. L’esquerda
principal que, aquesta sí, és fruit directe d’aquest procés, és la que està
migpartint la imatge íntima que tenen molts espanyols d’ells mateixos. Mirem d’entendre’ls
una mica. La intel·liguèntsia espanyola s’ha passat les quatre darreres dècades
bastint un relat del seu país com una societat moderna i desenvolupada que ha deixat
enrere l’Espanya negra i s’ha alliberat del llast militarista i dictatorial, un
país pròsper i estable, orgullós d’ell mateix i alhora capdavanter en el
reconeixement de la seva pluralitat interna. En aquesta empresa va ser cabdal l’aportació
de la lluita discursiva contra el terrorisme d’ETA perquè va permetre construir
un relat de bons i dolents en què Espanya era per definició el bàndol dels
bons, mentre que el mal —la violència, el xantatge, l’assassinat—era patrimoni bàsicament
de l’anti-Espanya. El discurs va funcionar, i de fet ha quallat en amplíssimes
capes de la població, fins al punt que és raonable pensar que —afortunadament— avui
dia bona part de la societat espanyola rebutja la violència com a forma de
resoldre els problemes polítics.
Doncs vet aquí que en aquests
moments, enmig d’una crisi econòmica i institucional de proporcions bíbliques
que ha posat de manifest moltes de les insuficiències de l’Estat espanyol, a
Espanya li ha esclatat entre les mans un conflicte que té la rara virtut de trasbalsar
profundament el relat fundacional espanyol contemporani. Perquè si una cosa
està fent el procés català és qüestionar un bon nombre d’axiomes fonamentals d’allò
que en podríem dir el sentit comú
espanyol, aquella entitat fantasmagòrica a la qual apel·la Mariano Rajoy
cada vegada que obre la boca. Amb la seva actuació cívica, serena i constant, l’independentisme
català està erosionant dia a dia i per la força dels fets la convicció que això
que denominen Espanya es fonamenta en un gran acord cívic unànimement compartit
per la gent decent del país. Ho fa de manera pacífica, en un règim democràtic i
sense coaccions apreciables, en clara minoria pel que fa als mitjans de
comunicació i, el que és encara pitjor, ho fa amb un somriure a la boca i sense
insults ni exabruptes. Precisament per això és demolidor. La veritable fractura
que genera el procés català a Espanya és que està confrontant els espanyols amb
la possibilitat d’haver d’assumir el paper de dolents i haver d’usar la força per
negar la democràcia. De manera més o menys inconscient, bona part de la
societat espanyola es regira intranquil·la davant del fantasma d’haver d’imposar
per la força la seva opció als qui, simultàniament, voldrien concebre com a compatriotes. D’aquí el pànic als
referèndums, d’aquí la seva obsessió per trobar indicis de manipulació o d’adoctrinament
als llocs més inversemblants. D’aquí la fixació per identificar el sobiranisme
amb el mal absolut que es el nazisme. D’aquí també el mal humor, els exabruptes
i els insults que, infringint la lògica més elemental del debat democràtic
entre idees contraposades, prodiguen una vegada i una altra contra el
sobiranisme els adalils del nacionalisme espanyol com Vargas
Llosa o Arcadi
Espada. Perquè no és que el procés català estigui fracturant la societat
catalana, sinó que està esquerdat el miratge espanyol i, al pas que anem, és
molt probable que li acabi trencant l’ànima. I això, a diferència d’una simple secessió
territorial, resulta molt difícil de guarir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada