La Xarxa CRUSCAT acaba de presentar el VII Informe sobre la llengua catalana (2013), que argumenta:
"L’any 2012, en el marc d’una ofensiva general contra l’estatus normatiu
de la llengua catalana, les autonomies en què el Partit Popular va
recuperar l’hegemonia ―l’Aragó i les Illes Balears― «van iniciar una
croada contra el reconeixement, la protecció jurídica
i la normalització lingüística de la llengua catalana». Al País
Valencià, la continuïtat en el poder d’aquest partit polític «va fer
rutinària una política lingüística que ha estat molt perjudicial per a
la vitalitat i l’ús de la llengua». Arribats al 2013,
al bell mig de les legislatures iniciades el 2011, «la consolidació de
les noves orientacions ideològiques en relació amb el paper de la
llengua catalana en el seu territori històric fa evident una involució
sense precedents».
Ho conclou el VII Informe sobre la llengua catalana (2013), que s’ha
presentat aquest migdia en una conferència de premsa a l’Institut
d’Estudis Catalans. L’Informe, que es pot consultar en
aquest enllaç,
analitza la situació del català en els diferents territoris i el
context social, jurídic i polític que afecta la llengua. En la
conferència de premsa han intervingut Joandomènec
Ros, president de l’Institut d’Estudis Catalans; Oriol Sagarra, membre
de la Junta Directiva d’Òmnium Cultural; Òscar Escuder, president de la
Plataforma per la Llengua, i Miquel Àngel Pradilla, director de la Xarxa
CRUSCAT i coordinador de l’Informe, que
han exposat les conclusions de l’estudi.
L’educació, focus de l’atac al català
Segons l’Informe, la gestió lingüística del món educatiu ha estat el
focus de tensió més important el 2013: a Catalunya, el setge legislatiu
impulsat per la nova conjuntura política ha propiciat un important
enfrontament entre el poder de l’Estat i el poder
autonòmic; a les Illes Balears i al País Valencià, la nova regulació ha
emparat la posada en marxa de nous models de gestió lingüística a
l’escola.
A Catalunya, a la incertesa que va comportar la sentència del Tribunal
Constitucional 31/2010, del 28 de juny, s’hi va afegir l’aprovació de la
Llei orgànica 8/2013, del 9 de desembre, per a la millora de la
qualitat educativa (LOMQE), coneguda popularment
per llei Wert. Aquesta llei, emparant-se en una interpretació clarament
restrictiva de la sentència esmentada, posa contra les cordes els
fonaments del model de conjunció lingüística escolar, veritable punta de
llança del procés de normalització lingüística
a Catalunya, lloat per la comissió d’experts de la Unió Europea.
A les Illes Balears, tal com ja s’anunciava en l’Informe del 2012, el
curs 2012-2013, per primer cop, es va oferir la tria de la llengua
vehicular al segon cicle d’educació infantil i al primer cicle
d’educació primària. Alhora, al País Valencià, el nou decret
de plurilingüisme es va començar a implantar al segon cicle d’educació
infantil el curs 2012-2013. El curs 2013-2014 s’ha continuat avançant en
la mateixa línia. D’altra banda, convé destacar que al País Valencià
l’increment d’alumnat en programes educatius
en valencià (33 %) contrasta amb les amenaces de tancament de línies en
valencià. Segons dades d’Escola Valenciana, el curs
2013-2014, 14.000 alumnes no s’hi van poder inscriure i la xifra
d’alumnes d’infantil i primària que volen estudiar en valencià i que no
poden fer-ho s’eleva a 126.000 alumnes. Encara és aviat per a avaluar el
veritable impacte dels esmentats models, pretesament
multilingües, en la presència de la llengua catalana a l’ensenyament.
De qualsevol manera, segons els autors de l’informe, «la ideologia que
els inspira, presentada com a igualitarista, no fa presagiar res de bo,
ja que descansa en una realitat sociolingüística
profundament desequilibrada».
La ràdio en català es consolida a Catalunya, però el consum mediàtic
en llengua catalana continua a la baixa al País Valencià i a les Illes
Balears
L’oferta i el consum de mitjans de comunicació i de productes culturals
mostren una dinàmica sensiblement diferent a Catalunya i a Andorra que a
la resta de territoris. Mentre que als primers, l’oferta i el consum
augmenten —a Catalunya, l’audiència de la ràdio
en català supera clarament la de la ràdio en castellà (un 59,3 %
enfront d’un 40,7 %)—, als segons són baixos o testimonials i segueixen
una línia de contracció des de l’any 2011.
Al País Valencià, la invisibilització de la llengua en els mitjans de
comunicació prové de dos esdeveniments clau: el primer, el tancament
dels mitjans de comunicació audiovisuals de la Generalitat Valenciana;
el segon, que ha acabat d’encongir l’espai de presència
mediàtica de la llengua catalana al País Valencià, ha estat l’expedient
sancionador a Acció Cultural del País Valencià que va incoar el
Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme a finals d’any. Aquest
expedient ha provocat que el gener del 2014 s’hagin deixat
de rebre les emissions de Catalunya Ràdio i de Catalunya Informació en
el territori valencià. Tal com afirmen els autors de l’informe, «som al
davant d’un autèntic atemptat contra un dels principals agents difusors
de la llengua i la cultura pròpies».
La salut del català segons el territori
El conjunt de la comunitat lingüística catalana acull un ventall ben
matisat de situacions sociolingüístiques. Així, hi ha regions on les
expectatives de normalitat lingüística són plenament justificades
(Catalunya i Andorra) i unes altres amb uns indicadors
sociolingüístics bastant deficitaris (la Catalunya del Nord i
l’Alguer). A les Illes Balears, el País Valencià i la Franja, la llengua
pateix de manera especial les escomeses d’una administració autonòmica
que, no solament no ha apostat decididament per la
rehabilitació de la llengua històrica, sinó que està potenciant mesures
que a mitjà termini poden alterar greument la funcionalitat
comunicativa del català en el seu ecosistema històric.
Així i tot, en conjunt, la llengua catalana va fent camí cap a la
normalitat lingüística. Un camí lent en el millor dels casos, i tortuós
en una part substancial de l’àmbit lingüístic. Una de les fortaleses del
català és que presenta una demografia important,
que la consolida com una llengua mitjana situada entre les cent
primeres llengües del món segons el nombre de parlants. També és
destacable l’increment sostingut del nombre de persones que declaren
conèixer-la; un coneixement, això sí, força desequilibrat
segons les habilitats ―entendre, parlar, llegir i escriure― i segons
els territoris. Aquest coneixement no es tradueix sempre en un ús
habitual, però es manté bastant estable en el col·lectiu de parlants
nadius. Quant a les febleses, destaca la dificultat
d’atreure coneixedors cap a un ús efectiu de la llengua, un dèficit que
n’entorpeix l’adopció entre el col·lectiu de nouvinguts i dificulta
l’objectiu de fer del català la llengua de cohesió social."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada