divendres, 12 de setembre del 2014

El consum de llibres en català, a l'alça: un repte per als formadors

Amagada rere l'enrenou de la Diada, la Setmana del Llibre en Català ens ha deixat unes quantes perles informatives que caldria no perdre de vista. Per mi, la més interessant va ser el missatge que el llibre en català sembla progressar, si més no en una de les variables que més compta: la difusió.

“La venda de llibres en llengua catalana esta relativament millor que en llengua castellana, i en deu anys ha guanyat deu punts, ja que ha passat del 22 al 32%.”, segons Albert Pèlach, president de l'Associació d'Editors en Llengua Catalana. El context de crisi ha afectat el món editorial, perquè l'any 2013 el tiratge en català va baixar un 19% (va passar a 1.850 exemplars), però tot i així, l'any passat es van publicar 10.157 títols (9% més que l'any anterior).

En altres paraules, cada any, la indústria editorial en català avança un punt percentual de mitjana pel que fa a les vendes. Poca broma, perquè això vol dir que, seguint aquest ritme, en 8 anys el llibre en català podria ocupar el 40% del mercat. I això són diners, empreses i llocs de treball.

La meva pregunta és: tot això ja ho saben, els formadors dels professionals del camp? En primer lloc, per descomptat, els Departaments de Filologia Catalana: ja saben --ja sabem-- que tenim a les seves mans els futurs professionals d'un sector en expansió? Ja ho estem fent tots prou bé per sumar-nos a aquesta onada emergent? I els futurs estudiants, els seus pares, els seus educadors de secundària: ja ho saben, que el negoci del llibre i la cultura en català va en augment? Sabrem treure'n profit, tots plegats, i aconseguir beneficiar-nos-en?

Jo ja sé que és temps de crisi i que si hi ha un món donat a percebre catàstrofes és el món de les humanitats. Per això és bo conèixer la realitat de primera mà. I la realitat, si més no en aquesta ocasió, ens és raonablement positiva. Vejam doncs com aprofitar-la.