L’aprovació del decret d’escolarització en castellà
constitueix un nou episodi de la guerra de les llengües que l’Estat va
reobrir a partir de l’Operació Ribot a l’Estatut. La sentència del
Constitucional del 2010 va obrir la porta a la guerra de guerrilles que
hem viscut els darrers anys, en què s’ha intentat convertir cada escola
en un camp de batalla lingüístic i que ha fruitat en un grapat d’aules
amb el 25% de castellà. El nou decret pretén fer avançar les posicions
del castellà i, si és possible, ferir el procés sobiranista, tot d’una
tacada.
Contràriament al que s’ha publicat, no crec pas que
l’objectiu prioritari del decret sigui incentivar l’aparició d’una
xarxa d’escoles que funcionin en castellà, com les escoles espanyoles a
l’estranger. Si aquests liceus espanyols apareguessin, el decret
els podria emparar econòmicament. Però, ara com ara, la clientela
d’aquests centres monolingües sembla més aviat escassa. Malgrat la molta
agitació mediàtica, el nombre de residents a Catalunya disposats a dur
els fills a escoles d’aquestes característiques deu ser tan minso que,
en vint anys, no n’han aconseguit muntar ni una. Compareu-ho amb els
alemanys, els francesos o els japonesos, que sí que tenen centres en les
seves llengües al nostre país. Per què uns sí i els altres no?
Probablement, ni els mateixos activistes
espanyolistes es creuen que els escolars castellanoparlants pateixin
problemes escolars assistint a classes en català. I és que, avui dia, el
castellà és un recurs molt fàcilment adquirible en la societat
catalana. Resultat: avui semblen comptats els progenitors que, de debò,
volen enviar els seus fills a un centre que només funcioni en la llengua
de Cervantes. El temps dirà si la subvenció ministerial acaba
possibilitant l’aparició d’aquestes escoles, però el cert és que, fins
ara, la demanda ha estat insuficient per generar una oferta.
L’operació ministerial apunta més aviat en una
altra direcció, més sibil·lina i potencialment més perillosa: obrir una
segona línia de front en el sistema educatiu català temptant un seguit
de centres perquè esdevinguin bilingües o plurilingües, amb el castellà
amb un paper notable -“ razonable ”-. Així, si algú vol batallar
amb el seu centre, la llei l’empararà per aconseguir un 25% de castellà,
però si ha de començar de zero o s’estima més estalviar-se mals
rotllos, l’interessat té al seu abast 6.000 euros per fill per trobar un
centre que li convingui.
¿Aconseguirà el ministeri el seu objectiu de fer
créixer el nombre d’escoles en castellà? No és descartable. El decret
podria fer aflorar a la llum pública un seguit de centres que, a hores
d’ara, ja fan una part de la docència en castellà i que fins ara no
n’han fet ostentació. La ironia del cas és que bona part d’aquests
centres ja solen estar concertats, per la qual cosa, encara que atreguin
nous clients gràcies a la seva nova visibilitat, difícilment podran
optar a cobrar els 6.000 euros del ministre, que estan destinats a
permetre l’accés a centres en castellà allà on no hi hagi oferta
sostinguda amb fons públics. Així doncs, els candidats obvis als diners
de Wert són uns quants centres privats que ara mateix combinen la
docència en anglès i en castellà, i que releguen el català als marges
del currículum. Noteu, doncs, la ironia: el ministre Wert pot esdevenir
un ferm impulsor de la immersió a Catalunya... en llengües estrangeres,
que aquesta no és nociva.
Enfront d’aquesta jugada, és lògic que el govern
català intenti trobar vies legals i judicials per aturar les maniobres
de l’Estat. Ara bé, a més d’aquestes actuacions defensives, fóra bo que
s’emprenguessin mesures proactives per tal de reforçar el valor i la
credibilitat del model de conjunció en català. Enunciem-ne dues. D’una
banda, atès que és difícil que l’alumnat dels centres que no tenen el
català com a centre de gravetat assoleixin el domini de la llengua,
seria lògic que aquests alumnes no obtinguessin el Nivell C
automàticament en acabar els estudis, de manera que l’hagin de demostrar
examinant-se si mai opten a entrar a l’administració pública catalana.
D’altra banda, fóra bo que l’administració pública
aprofités la conjuntura per impulsar sistemàticament la recerca sobre
política lingüística educativa i l’ensenyament de llengües. Si volem que
el públic català confiï en el seu model educatiu, convé que aquest
demostri la seva qualitat constantment en multitud de treballs
d’investigació, i aquesta és una àrea en què, per desgràcia, ara com ara
som encara deficitaris.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada