dijous, 27 de setembre de 2012

Entendre el fracàs escolar

L'article d'avui de Miquel Puig a l'Ara, Abandonen perquè és racional fer-ho no sols explica de manera fàcil i entenedora el fracàs escolar als nostres països. També ens ajuda a entendre, mutatis mutandi, moltes altres coses, per exemple, en el terreny de les llengües. Sense anar més lluny, dóna arguments als que pensem que per millorar el nivell d'anglès del país no cal immergir tot l'alumnat en anglès, sinó canviar l'estructura productiva del país. Per fer de paleta o portar una perruqueria no cal saber anglès. Encara més. La seva línia de raonament ens ajuda a entendre per què el català entra tan difícilment en amplis sectors provinents de la immigració espanyola: n'hi ha molts més que no voldríem que no el veuen com una eina de progrés social. I així difícilment se'l faran seu.

Dit d'una altra manera. Potser irònicament, la principal manera d'avançar en la línia de la cohesió nacional seria treballar per anar transformant una economia basada en mà d'obra poc formada per una altra que demanés més formació. Quasi res.